Vantaan asekorjaamo ASE-Team

Huollot, korjaukset, varaosat

Iskurivika haulikossa

Baikal -haulikon korjaamolle tuonnin syynä oli, että iskuri puhkaisee alapiipun nallin satunnaisesti. Haulikko on päällekkäispiippuinen, yksiliipaisiminen venäläinen Baikal -asetehtaan valmistama mallia IJ 27 (M-1C-M).

Baikal IJ27 iskurivika

Peruslähtökohtana ampuma-aseen tarkastukselle on ensin varmistaa, ettei aseessa ole patruunoita ja eikä siinä näy ulkoisesti mitään poikkeavaa. Tässä tapauksessa ulkoisen tarkastuksen perusteella havaittiin aseen takatukin olevan huomattavan löysällä. Takatukki kiinnittyy aseen runkoon tukin läpi menevällä pitkällä ruuvilla. Myös liipaisinkaaren kiinnitysruuvi oli löysällä, jolloin se pääsi heilumaan tarpeettomasti.

Aseen toimintakunnon tarkastus tulee tehdä ennen aseen purkamista. Tarkastuksessa todetaan aseen virityskoneiston, varmistimen, ejektoreiden, piipunvalitsimen ja iskureiden moitteeton toiminta. Usein tässä vaiheessa havaitaan aseessa mahdollisesti esiintyvät mekaaniset viat, joiden perusteella vian aiheuttajaa lähdetään etsimään.

Testattaessa iskureiden toimintaa nallitetuilla hylsyillä, havaittiin alapiipun iskurin puhkaisevan nallin.

Nallin puhkeaminen

Nallin puhkeaminen aiheuttaa iskurin kärjen palamisen ja samalla aseen koneistojen voimakkaan likaantumisen iskurireiän kautta. Likaantuminen lisää aseen toimintahäiriöitä. Alapiipun iskurin kärki oli palanut kraaterimaiseksi.

Iskurin kärjen palojäljet

Aseiden takatukkien irrottaminen vaatii useanlaisia tukkiruuviin sopivia avaimia, osassa ruuveista on ruuvikanta ja joissain mutterikanta. Baikal aukeaa pitkän ruuvimeisselin avulla. Baikalissa liipaisinkaaren irrottaminen tukista vaatii takaosan ruuvin poistamisen ennen kuin takatukki voidaan vetää varovasti irti aseen rungosta. Tukkia irrotettaessa on varottava ettei irrottaminen aiheuta tukin naarmuuntumista.

Tukin irrottamisen jälkeen aseen runko koneistoineen tulee näkyville, jolloin koneistojen toiminnan ja osien kunnon pääsee toteamaan. Ase on koneiston lian ja pinttyneen öljyn vuoksi puhdistettava rätin ja liuottimen avulla. Puhdistuksen jälkeen koneistojen toiminnan tarkastuksessa voidaan havaita kuluneet tai rikkoutuneet osat.

Vikakuvauksen perusteella iskureiden irrottamiseksi täytyi poistaa iskureiden akselit poistinpuikolla ja vasaralla. Iskureiden poiston myötä irtoaa myös iskurin jousi. Purkamisen jälkeisessä tarkastuksessa havaittiin iskurinjousen olevan kuoleutunut. Verrattaessa jousen pituutta uuteen, todettiin sen olevan myös selvästi lyhempi kuin uusi. Jousi ja iskuri olivat tulleet elinkaarensa päähän.

Iskuri sekä vanha ja uusi jousi

Osien tarkastuksen jälkeen puhdistettiin iskureiden poraukset TOPS -puikolla ja liuottimella. Alapiipun pesäke oli huomattavan likainen ja olisi myöhemmin tullut aiheuttamaan vikatilanteen ilman puhdistamista. Erityisen tärkeää Baikal -haulikon koneistossa on putsata hyvin myös ns. heilurikoneiston ja laukaisumekanismin osat.

Uuden iskurin asentaminen vaatii lähes poikkeuksetta sen sovittamisen aseeseen, jolloin sitä mahdollisesti joutuu koneistamaan joltain osin. Ensin on hyvä mitata työntömitalla, että rikkoutuneen ja uuden iskurin pituus sekä halkaisija vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan. Sovituksessa varmistetaan iskurin moitteeton liike pesässään, kärjen optimaalinen ulostulo ja iskurin palautuminen jousen avulla. Iskuri ei saa työntyä liian ulos laukaistessa, eikä jäädä liiaksi näkyviin laukaisun jälkeen. Mahdollinen koneistus ei saa kohdistua iskurin kärkeen vaan se tulee kohdistaa esim iskurin takaosaan. Iskurin kärjen alkuperäistä muotoa ei tulisi koskaan muokata.

Asetta koottaessa iskureiden paikalleen laitossa on varmistettava, että iskurin jousi asettuu oikein paikoilleen. Iskuri tulee työntää poraukseensa siten, että siinä ole ura asettuu oikeinpäin. Iskuria pidetään painettuna sisään niin paljon, että ura asettuu akselin reiän kohdalle. Akseli lyödään tuurnaa ja vasaraa käyttäen varovasti paikoilleen niin, että se varmasti lukitsee iskurin pesäänsä. Akselin kiinnittämisen jälkeen tulee tarkastaa iskurin takaosasta painamalla, että se liikkuu moitteettomasti porauksessaan ja jousi palauttaa sen taka-asentoon.

Ennen takatukin kiinnittämistä on aseen koneistojen toiminta varmistettava. Kootaan ase piipun ja etutukin osalta. Testataan iskurin iskemät nallitettuun hylsyyn ja todetaan iskun syvyys sekä iskurin palautuminen. Hylsyn alaosaan saattaa jäädä joskus iskurista pieni naarmu, jos naarmu on syvä tulee iskurin pituutta säätää. Kevyt naarmu hylsyssä ei haittaa.

Viritetään ase useita kertoja ja varmistetaan kokeilemalla varmistimen, piipunvalitsimen ja liipaisimen virheettömät toiminnat. Tässä Baikal mallissa piipunvalitsimena toimii liipaisin. Normaalisti ase ampuu ensin alapiipun jonka supistus on (IC 0,25) ja sitten yläpiipun jossa supistus on (M 0,5). Mikäli halutaan laukaista piiput toisessa järjestyksessä työnnetään liipaisimen alaosaa eteenpäin (kuuluu pieni naksahdus), jolloin liipaisimen liikkeen välitys siirtyy yläpiipun laukaisutangolle.

Baika IJ27 piiput ja koneisto

Koneistojen testausten jälkeen on syytä tarkistaa ennen takatukin kiinnitystä vielä ettei laukaisukoneiston akselit ole liikkuneet paikoiltaan (yleensä sitä tapahtuu muilla aseilla kuin Baikalilla). Akselien ulostulo estää jossain tapauksissa takatukin asettumisen paikoilleen. Koneistojen voitelun jälkeen työnnetään takatukki rungon ympärille ja kiristetään tukkipultti sekä kiinnitetään perälevy paikoilleen kahdella ruuvilla. Varottava perälevyn ruuvien liiallista kiristämistä ettei se halkea. Baikal IJ27:ssa kiinnitetään vielä liipaisinkaari ruuvillaan tukin alaosaan.

Kokoamisen jälkeen on syytä tehdä vielä jo aiemmin mainitut ejektori-, laukaisu- ja varmistinkoneiston testaamiset. Havaittiin, että tehdyssä testauksessa ei piipunvalitsin toiminut lainkaan. Tarkastelu paljasti että, liipaisimen alapinta osui liipaisinkaareen, joka esti liipaisimen työntämisen eteenpäin. Korjausmenetelmänä oli laittaa aluslevy liipaisinkaaren ruuvireiän ja takatukin väliin. Tällöin kaari siirtyi sen verran alaspäin, että liipaisin sopi liikkumaan eteenpäin piipunvalitsinta käytettäessä. Uudelleen testaus osoitti, että piipunvalitsinvika ja alkuperäinen iskurivika oli saatu korjatuksi. Aseen toimintakuntoisuus tuli palautetuksi ja ase huolletuksi.

Pitäkää huolta itsestänne ja aseistanne!

Lisää kommentti

Rekisteröidy Eräverkkoon pystyäksesi osallistumaan keskusteluihin. Rekisteröityminen on ilmaista.

Rekisteröidy »